Body-burn-out

donderdag 30 mei 2019 -

- door Sylvia Buschgens

In een interview met Edel Maex (zen-leraar en psychiater) in de Volkskrant lees ik het volgende:

Hoe kan het volgens u dat het lichaam van mensen met een burn-out het plotseling niet meer doet?
“Het is typisch een westers probleem. Voor veel westerlingen is ons lichaam het eerste dat ons ontgaat als we bezig zijn.”

In mijn werk spreek ik geregeld mensen met een burn-out, of die er tegen aan zitten. Het zijn vaak betrokken en loyale werknemers met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Harde werkers. Niet de luiwammesen. Wanneer je zo in elkaar steekt en naast je werk ook nog andere interesses hebt en een gezin met opgroeiende kinderen, misschien wel een ouder die extra aandacht vraagt door ziekte, dan is de kans groot dat je jezelf ergens voor bij rent en zelfs uitput!

Er is veel te beleven in de wereld. En de blik is vaak naar buiten gericht, buiten ons zelf. Er is zoveel te zien op Social media, zoveel te doen, zoveel doelen nog te behalen, wensen te vervullen en er zijn net zoveel vragen van anderen.. Kortom de vraag en het aanbod zijn onbegrensd. Er is “the fear of missing out” en misschien de angst om anderen tekort te doen..
Edel Maex: “Maar mensen zijn ook zelf verantwoordelijk. Ze jagen zichzelf over grenzen, gaan met weinig respect met zichzelf om.
Dat is een van de meest wezenlijke zaken die je leert bij mindfulness: om dat wel te doen.
Mindfulness gaat over je lichaam voelen, omgaan met grenzen.”

Grenzen worden het meest duidelijk gemaakt door ons eigen lichaam. If only we would notice them!

*die frons in je gezicht*opeengeklemde kaken*die oppervlakkige adem*spanning in je maagstreek*opgetrokken schouders*pijn in je onderrug*onrust in je benen*…

Wat kun je er zelf aan doen om weer bewuster te zijn van je lichaam?

  • Ga eens languit op de grond liggen en voel de zwaartekracht zijn werk doen bij je hoofd, je schouders, je bekken, je kuiten. Je lichaam volledig laten rusten op de grond. Kom wanneer je het genoeg vindt rustig overeind. Eerst zitten, dan staan, dan pas actie.
  • Maak kommetjes van je handen (zodat je er water uit zou kunnen drinken) en klop dan met je rechterhand je linkerarm vanaf de schouder, dan met je linkerhand de rechterarm, dan met beide handen je benen van af je billen tot aan je voeten. Je kan zowel de buitenkant als de binnenkant van de benen bekloppen. 
  • Neem je oorschelpen tussen duim en vingers en knijp, masseer deze. Neem ook je oorlel mee. Activeer je antennes. 
  • Wanneer je staat laat je aandacht dan eens volledig naar je voeten gaan. “Drop the attention in your feet” zoals ik me kan voorstellen dat ze dat in Engeland zouden kunnen zeggen.
    Ik stel me met dat “Droppen” een jute zak met zand (of zo) voor die zo hup van je schouders voor je voeten valt.
  • Pak je kop koffie , thee of andere warme drank en hou hem tussen je twee handen vast. Kun je de warmte waarnemen in je handen? Kun je de warmte ook voelen in je armen? Kan het zo doorstromen naar je lijf? 
  • Leg een hand op de plek in je lichaam waar je de adembeweging het beste voelt. Volg die adembeweging voor drie ademhalingen (in en uit)
  • Hou je handen voor je gezicht en gaap, trek grimassen (stel voor dat je een citroen eet), steek je tong uit.. leef je uit!

Neem je voor dit soort oefeningen elke dag een paar keer te doen. Begin eens met een periode van 2 weken. Misschien verzin je er zelf nog een paar oefeningen bij. Ik hoop dat het je leert om dichter bij jezelf te blijven. Dat het je helpt om de signalen van je lichaam waar te nemen en ze serieus te nemen. Het loont zich!

Wil je ondersteuning bij burn-out klachten? Een mindfulnesstraining, in een groep of individueel, kan je hierin veel leren. Wil je meer weten? Stuur me een mail: sylvia@sp3.nl 

 

blogarchief