Burnout, millennials en zero fucks given

donderdag 07 december 2017 -

- door Hanan Haddouch

Méér dan een miljoen Nederlanders hebben last van burn-out klachten, waarbij werkstress onder jongeren en studenten een groeiend probleem aan het worden is. Uit cijfers is gebleken dat op dit moment burnout het meest voorkomt bij mensen tussen 25 jaar en 35 jaar. Allerlei millennialgoeroe’s claimen dat burnout een millennialziekte is, iets wat voorkomt bij mensen die geboren zijn in de periode 1980 en 2000. Zij worden veelal gekenmerkt en beschreven als lui, enorm individualistisch, prestatiegericht en online social media kuddedieren. Zij worden beïnvloedt door de Kim Kardashian’s, de Enzo Knollen en Negin Mirsalehi’s. En als zij moe beginnen te worden en oververmoeid beginnen te raken, gaan zij op zoek naar fitgirl / fitboy tips op youtube of bestellen zij in bijzondere gevallen een boek van Mark Manson (De edele kunst van not giving a fuck) om te leren hoe ze zero fucks given door het leven kunnen gaan. Maar de vraag is, is burnout eigenlijk wel een echte millennial ziekte?

Wanneer mensen bij me in de praktijk komen met burnout achtige klachten, hoor ik vaak opmerkingen zoals “Ik dacht altijd dat mensen die een burnout hebben zich gewoon aanstellen” of “Ik dacht dat ik dit nooit zou meemaken, ik kon vroeger altijd gewoon maar doorgaan.” De huidige millennialgoeroe’s maken cliënten het er niet makkelijker op door een burnout af te doen als iets wat nou eenmaal bij die generatie hoort. Wellicht lijkt het hebben van een burnout nu meer een trend, aangezien de klachten voorheen anders werden gediagnostiseerd. Een burnout is zo complex dat er héél veel verschillende klachten optreden en het zich bij ieder persoon anders uit. Sommige klachten komen overeen met oververmoeidheid, andere
klachten lijken meer op symptomen van een depressie en daarbij komen ook nog wel eens fysieke klachten voor zoals hartkloppingen en hyperventileren. De één kan niet stoppen met piekeren en de ander kan niet eens meer de deur uit om boodschappen te doen, omdat het te veel energie kost. Een zero fucks lijstje gaat je niet verhelpen van een burnout, het
is belangrijk om inzicht te verkrijgen in alle mentale en fysieke elementen die jouw energiebalans verstoren. Een zero fucks lijstje kan je wel erbij helpen om je grenzen aan te geven, vaker nee te zeggen, of gewoon meer (of juist minder) te doen. Maar je moet zowel evenveel aandacht besteden aan je voeding en sport als het veranderen van de automatische negatieve gedachtes.

Dus heb jij meer nodig dan je zero fucks given lijstje? Kom dan langs voor een intakegesprek om samen uit te vogelen hoe we jouw burnoutklachten kunnen aanpakken.

reageer op dit artikel




Sylvia, 08 december 2017 - Goeie blog Hanan! Lekker pittig geschreven! Een Burn-out doormaken is zwaar en kan enige tijd duren.. Ik ken meerdere mensen die hier mee te maken hebben gehad en inderdaad de symptomen lopen onwijs uit een! Leren om Adempauzes te nemen, onderzoeken wat jou energie geeft, hier prioriteit aan geven en hiervoor actief tijd maken is ontzettend belangrijk! Een psycholoog kan heel verhelderend zijn. En daarbij Mindfulness. Een mindfulnesstraining leert je inzicht te krijgen in je denken en emoties en hoe op een constructieve en vriendelijke manier voor jezelf te zorgen, zodat je je leven kan leiden op een manier die bij je past en de uitdagingen die daarbij horen aan kunt! In januari starten we weer met een mindfulnesstraining! Zie de agenda onder item 'mindfulness'op de website.

blogarchief