Gewoon doorademen

woensdag 08 oktober 2014 -

 

door Sandra van Scheijndel

Onlangs waren mijn ouders 50 jaar getrouwd, een mijlpaal! Na al die boeken over relatietherapie die ik voor mijn studie heb gelezen, leek dit me een mooi moment om zelf eens een onderzoekje te doen. Dus ik vroeg ze, tijdens een gezellig etentje: “Wat is het geheim van jullie huwelijk?”
Mijn moeder kwam met het volgende antwoord: “Gewoon doorademen!”

Ik was in verwarring. Was dit mijn moeders variant op “Keep Calm and Carry On”? Wat was de verborgen boodschap? Was er eigenlijk wel een verborgen boodschap? Misschien wel niet! Toen ik een paar dagen later in het vliegtuig het filmpje over veiligheid bekeek, hoorde ik de instructie bij de zuurstofmaskers: “En adem normaal.”
Eureka! Hoe moet dat dan, normaal ademen?

Ademhalen lijkt iets vanzelfsprekends. We doen het van onze geboorte tot onze dood. En meestal zonder erbij na te denken. Simpel toch?
Helaas, zo eenvoudig is het vaak niet. Veel mensen blijken, ook in rust, (veel) te snel te ademen. Als je je op dit moment gespannen voelt, is de kans groot dat je te snel of te oppervlakkig ademt. Een leuk testje: pak je telefoon en zet de timer op 1 minuut. Hou intussen bij hoeveel keer je ademt in die minuut, zet een streepje bij elke uitademing. Hoeveel scoor jij?
In rust zou 6-8 keer ademen per minuut genoeg moeten zijn. Maar de kans is groot dat je hoger scoort.

Dus, bij deze, enige tips om op een goede manier adem te halen.

  • Adem in door je neus, en adem uit ook door je neus. Uitademen door de mond mag ook.
  • Probeer om niet alleen je borst, maar ook je buik te laten bewegen tijdens het ademhalen.
  • Een goed ritme voor je ademhaling: 2 tellen in, 4 tellen uit en 2 tellen niets.

De laatste tip is misschien wel de moeilijkste. Voor veel mensen voelt dit volstrekt onnatuurlijk. Belangrijkste is: als je je niet inspant, dan hoort het uitademen in elk geval langer te duren dan het inademen. Probeer daar bewust op te letten; de 2 tellen niets, die komen later dan nog wel.

Of dit nu werkelijk gaat zorgen voor een stabiele en langdurige relatie, dat weet ik niet, maar het helpt wel om de dagen meer ontspannen door te komen!

Wil je meer lezen over de ademhaling? Volg dan de link voor het gratis e-book “De verademing” van Koen de Jong en Bram Bakker! 

Heb je een vraag of tip over dit onderwerp of wil je reageren? Dat kan hieronder! Je kunt natuurlijk ook een mailtje sturen.


reageer op dit artikel




Wim, 10 oktober 2014 - Hey Sandra,
Wat herkenbaar!! Gewoon doorademen. Ik herken dit erin, dat ik bij stress vaak erg blijk te gaan zuchten! Dat merk ik doordat mijn omgeving dan op me reageert. Ik zal de volgende keer dan jou oefening eens proberen. Eens zien hoe dat dan valt.
;)
Wim

Sylvia, 13 oktober 2014 - Leuke blog Sandra! Ik heb de test gedaan en kom op 6 uitademingen in een minuut. Goeie score voor een mindfulnesstrainer zou ik zeggen!

Corine, 17 oktober 2014 - Ehmmm, ik kom op 11 :-S
En ik had nog wel te gevoel dat ik rustig aan 't ademen was.... Nog even oefenen dus ;-)

blogarchief