Gewoon lekker slapen…

maandag 30 april 2012 -

door Sandra van Scheijndel

Ken je het gevoel dat je doodmoe bent, dat je ’s avonds op de bank nauwelijks je ogen kunt openhouden en dat je niets liever wilt dan slapen? Maar eenmaal in bed lijkt je lichaam vergeten te zijn hoe het ook al weer moet? Of je valt wel in slaap, maar na een uurtje of 2 ben je weer klaarwakker? Als je hier meerdere keren per week last van hebt, dan lijd je aan slapeloosheid.

Slapeloosheid komt veel voor. Ongeveer een kwart van de bevolking heeft moeite met in slaap vallen. In mijn praktijk zie ik slaapproblemen vaak in combinatie met klachten als stress, relatieproblemen of depressie.

Als je vaak ’s nachts wakker bent en daardoor een slaapgebrek opbouwt, dan is dat een serieus probleem. Slapeloze nachten zorgen voor een afname van de reactiesnelheid en dus voor een verhoogd risico op ongelukken in het verkeer. Maar je loopt ook meer kans op het ontwikkelen van diabetes en hartkwalen. Mensen die minder slapen zijn vaak ook prikkelbaar en somber, en minder tevreden over hun leven.

In veel gevallen gaat het wakker liggen gepaard met piekeren. Je ligt je zorgen te maken over dingen die je nog moet doen, over dingen die je verkeerd hebt aangepakt, of je denkt eraan dat je nog steeds wakker ligt terwijl je morgen een belangrijke vergadering hebt waar je fris voor wilt zijn. Kortom, je hoofd werkt nog op volle toeren. Het is als proberen om in te parkeren terwijl je nog 100km per uur aan het rijden bent: dat lukt niet…

Natuurlijk heb ik tips. Hieronder mijn favoriet. Ik gebruik hem zelf als het te druk is in mijn hoofd, maar hij is ook succesvol getest door vele cliënten in mijn praktijk:

  • Tel terug van 1000 naar 0, in stapjes van 3
  • Benoem de getallen in een rustig tempo in je hoofd: duizend… negenhonderdzevenennegentig… negenhonderdvierennegentig… etc
  • Haal adem in het tempo van het tellen: adem in, en benoem het volgende getal terwijl je uitademt 
  • Ben je de tel kwijt en lig je weer te piekeren? Geeft niets. Help jezelf herinneren dat je deze oefening gebruikt om je gedachten tot rust te brengen: begin gewoon opnieuw bij 1000, of bij het laatste getal wat je herinnert

Slaap lekker!

Wil je meer tips over slapen? Stuur een mailtje

Meer lezen over slaapproblemen? Deze website van de universiteit van Utrecht geeft goede informatie. 


 

reageer op dit artikel




Ellen Huijsmans, 02 mei 2012 - Leuk geschreven weer! Ik krijg al zin om te slapen en die tip eens uit te proberen.

blogarchief