Gezond aan het werk

donderdag 14 maart 2013 -

Door Sandra van Scheijndel

Na een wereldreis van 3 maanden weer beginnen met werken valt me niet mee. Het lijkt wel of ik nu pas merk hoe duf ik word van op de laptop werken, en hoe moeilijk het is om mijn concentratie te bewaren als ik meerdere afspraken achter elkaar heb. Ik snak ook voortdurend naar de buitenlucht en een beetje beweging!
Ligt het nou aan mij? Nee hoor, andere mensen hebben daar ook vaak last van. Dus vandaar dat ik deze tips graag deel:

Neem de trap! Goed voor je hart en de doorbloeding. En het schijnt dat als je dagelijks trappen loopt, dat het over 10 jaar zeker een kilo scheelt.

Drink meer water! Dat houdt je energieniveau op peil, uitdroging maakt je langzamer. Afhankelijk van je gewicht en geslacht heb je 2-3 liter water per dag nodig.

Eet gezond! Dat betekent: neem de tijd om te ontbijten voordat je gaat werken en zorg dat je ook tijd maakt om (gezond) te lunchen. Om goede prestaties te leveren, heb je brandstof nodig. Zorg liever dat je fruit bij je hebt voor tussendoor dan dat je de snoeppot of koektrommel leeg eet.

Drink koffie! (maar wel met mate, van teveel koffie word je hyper) Uit onderzoeken blijkt dat koffie beschermt tegen sommige ziektes en het schijnt ook te helpen tegen spierpijn.

Let op je ademhaling! Als je stress hebt, of een slechte houding, ben je geneigd oppervlakkiger adem te halen. En dan wordt het moeilijk om helder na te denken. Een goed ritme voor ademhalen is: 2 tellen in, 4 tellen uit, 2 tellen niets.

Wissel af! Urenlang naar beeldscherm turen vanuit je bureaustoel is slecht voor je ogen en voor de rest van je lichaam. Dus, kom elk half uur even uit je stoel (bijvoorbeeld om wat te drinken te pakken) zodat je beweegt en zodat je ogen zich ook weer even kunnen herstellen.

Lach en wees optimistisch! Relativeer de dagelijkse beslommeringen van het werk; achteraf zijn de dingen waar je je druk over maakte vaak onbelangrijk of blijken ze vanzelf op te lossen. Zonde van je energie!

Heb jij ook een goede tip? Ik hoor het graag, dus laat hieronder een reactie achter!

reageer op dit artikel




Hanan , 14 maart 2013 - Een andere strategie om werk bevlogenheid te bevorderen is het genereren van positieve feedback. Probeer je sterkte kanten te vergroten, want naast een fijner en “bevlogen” gevoel zorgt het ook voor een betere prestatie op je werk!

blogarchief