Grip op je dip!

woensdag 26 maart 2014 -

door Janneke Rienstra

Iedereen overkomt het wel eens dat je wat somber en neerslachtig bent. Bekende uitspraken die ik regelmatig hoor zijn:  ‘ik ben een beetje depri’, ‘ik zit niet zo goed in mijn vel’ of ‘ ik zit in een dip’. Vaak begrijp je wel waarom je verdrietig en somber bent en weet je ook dat het weer over gaat.

Hierbij een aantal tips die goed werken om sneller uit een dip te komen:

  • Beweeg. Regelmatig bewegen verbetert je stemming en geeft je een fit gevoel.

  • Ga naar buiten. Frisse buitenlucht doet een mens goed.

  • Slaap voldoende. Een goede nachtrust doet wonderen.

  • Doe iets. Wil je dat je toekomst er ander uit ziet dan je verleden of heden? Doe er dan iets aan!

  • Leuke activiteiten. Bedenk van welke activiteiten je energie krijgt en voer deze uit.

  • Praat. Praat met mensen die je vertrouwt. Anderen kunnen je helpen om zaken anders in te zien, kunnen je steunen en het lucht bovendien op!

  • Leg de lat niet te hoog. Accepteer dat iedereen wel eens een dip heeft en dat zoals je bent, goed genoeg is.

Heb je echter het gevoel dat je nergens meer plezier aan kunt beleven? Heb je het gevoel dat je maar niet uit het dal komt? Voel je je al langer dan 2 weken elke dag somber? Dan kan er sprake zijn van een depressie. Wanneer depressieve gevoelens een belemmering vormen voor je dagelijks functioneren en je merkt dat je  je steeds meer terugtrekt en afspraken afzegt, kan het helpen om professionele hulp in te schakelen. Een depressie is namelijk in principe goed te behandelen. Hoewel huisartsen vaak snel medicatie voorschrijven, adviseren wij bij SP3 om eerst te starten met de therapie. Het is namelijk vaak goed mogelijk om hier op ‘eigen kracht’ vanaf te komen. Wil je hier meer informatie over en / of een afspraak maken? Neem dan contact met ons op.
 

 

reageer op dit artikel




blogarchief