Haast geeft stress en je mist een hoop

woensdag 07 februari 2018 -

- door Sylvia Buschgens

Ben je ook zo vaak gehaast? Zie je op het laatste nippertje en precies voordat je de deur uit moet een heleboel dingen die je echt nog even moet doen?

In alle onredelijkheid beschuldig je de kinderen er van dat zij op het laatste nippertje nog hun knuffel moeten pakken, of toch liever andere schoenen aan doen en.. “deze sokken zitten niet lekker mama”... Terwijl jij het bent die als een dolle stier door het huis loopt om spullen te verzamelen die je misschien beter gisteravond klaar had kunnen leggen... Waarom deed ik dat ook weer niet gisteravond?  “Oke, hebben we alles? Schiet nou maar op en stap in die auto!”

Haast geeft alleen maar stress. David Dewulf schrijft in zijn boek Mindfulness bij burn-out , stress en depressie: “Vraag je zelf maar eens af of haast je levenskwaliteit ten goede komt? En hoe vriendelijk ben je voor je kinderen en andere weggebruikers wanneer je gehaast bent?” Het is haast (hihi) een gewetensvraag.. Want, ja we zullen bijna allemaal kunnen erkennen dat haast niet het mooiste in onszelf naar boven haalt.

Wat nou als dit chagrijn dat bij haast tevoorschijn komt niet het enige is dat gebeurt, maar dat je in al die haast en dat gestress ook de mooiste momenten mist? Je merkt bijvoorbeeld niet meer dat je dochter toch ineens haar beste beentje voorzet en jou probeert te helpen door haar zusje in haar jasje te hijsen. Lief. Je merkt nauwelijks dat de regen plaats heeft gemaakt voor de zon. Toch een meevaller. Eigenlijk zijn het die kleine dingen, die kleine momenten die het leven zijn kleur geven.
Op oudere leeftijd geven mensen aan dat ze met name daar aan terug denken en dat zo zullen missen wanneer ze er niet meer zijn. Het samen zijn met je geliefden, hun geur, de glimlach, met elkaar lachen. Mensen zeggen eigenlijk nooit dat ze het zo jammer vinden dat ze niet in een grotere auto hebben gereden, meer met de mode mee hadden gedaan, nog meer geld hadden verdient of hun huis beter hadden moeten schoonmaken. Wel allemaal zaken waar we ons behoorlijk druk over kunnen maken.

Dus wat nou als je te midden van alle drukte en die haast even stopt? In de mindfulnesstraining leer ik deelnemers om een ademruimte te nemen. Een korte pauze in alle hektiek.
Geen tijd voor hoor ik je denken. Misschien beschouw je het theoretisch gezien nog best mogelijk, maar straks in de praktijk lijkt het onmogelijk.

En toch, het enige dat je hoeft te doen is je haast en de stress opmerken en dan stoppen.

  1. Stoppen met waar je mee bezig bent. Je zit of je staat en je doet (als dat kan) je ogen dicht. Je intentie is om met belangstelling en zonder oordelen je aandacht te brengen naar dat wat er hier en nu is. 
  2. Je hebt Aandacht voor de gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties die je gewaar bent.
  3. Je brengt je volledige aandacht naar je Ademhaling.
  4. Maak Ruimte; Breng je aandacht naar je gehele lichaam, voel de zwaartekracht, de ruimte om je lichaam heen en geef aandacht aan  je gezichtsuitdrukking. Laat los wat je los kan laten, zoals bijv. een frons bij je ogen.
  5. Actie vervolgen.

David Dewulf verzon hierbij een ezelsbruggetje: SAARA

Een paar keer per dag een ademruimte (pauze) nemen maakt een wereld van verschil. Het is een soort mini-meditatie. Vaak is een paar minuten (2 a 3) al genoeg. Een moment van liefdevolle aandacht. Gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties mogen er zijn. Je geeft jezelf lichamelijk, geestelijk en emotioneel de ruimte verstevigt je aanwezigheid. Des te meer aanwezig des te helderder je respons op de uitdagingen van de dag. Uit je hoofd, in je lijf en in je leven.

Je kan deze ademruimtes zelf gaan doen. Als je ze echt belangrijk maakt dan koppel je ze aan vaste momenten van de dag: bij het opstaan, voor je gaat slapen, wanneer je gaat koken, wanneer je in de auto stapt etc.

Kom je er zelf niet uit, want het valt niet mee om uit automatische en diep ingesleten patronen te stappen, of zou je eerst meer willen leren over mindfulness? Doe dan mee met de mindfulnesstraining bij SP3. Je bent van harte welkom!

We starten met nieuwe 8 weekse trainingen op:

- Woensdagavond 7 februari 2018,
- Vrijdagochtend 9 maart 2018,
- Donderdagavond 15 maart 2018 of
- Woensdagavond 9 mei 2018

Voor meer informatie mail naar: sylvia@sp3.nl

Boekentip:  “The things you can see only when you slow down”
Ondertitel:  How to be calm in a busy world
Auteur:  Haemin Sunim
 

reageer op dit artikel




blogarchief