Leren loslaten

donderdag 02 november 2017 -

- door Janneke Rienstra

Als psycholoog bij SP3 begeleid ik veel cliënten die vragen of ik ze kan helpen om zaken die in hun leven hebben gespeeld ‘los te laten’. Zij hebben er last van om steeds ballast op hun schouders te voelen. Sommige cliënten worden dagelijks in beslag genomen door zaken die hebben gespeeld, waardoor zij minder kunnen genieten van het ‘hier en nu’ en minder effectief functioneren.
Termen die veel worden gebruikt zijn: ‘ik moet het verwerken’ en ‘ik moet het een plekje geven’. Maar hoe dan? En waar dan? Kun je je pijn, verwarring en verdriet zomaar wegleggen en afsluiten, om vrolijk verder te gaan met je leven?

Als er emoties of gevoelens naar boven komen die wij niet prettig vinden, gebruiken wij vaak het mechanisme om deze weg te drukken. Dit kan bijvoorbeeld door je te focussen op wat je vandaag moet doen, anderen te bellen of door te gaan sporten, te gaan internetten of te gaan eten. Vaak lukt het om hierdoor weer wat afstand te creëren van deze vervelende emoties/ gevoelens en kunnen we weer even verder. Cliënten die bij mij komen hebben dit vaak lange tijd gedaan, maar merken dat deze emoties/ gevoelens steeds weer terugkomen en soms niet meer goed te controleren zijn. Zo komt er opeens een emotionele uitbarsting op momenten dat het niet handig of gepast is.
Het principe waar vanuit ik werk is dat je eerst iets goed moet vasthouden, voordat je dit los kunt laten. Dit kan door stil te staan en aandacht te hebben voor wat er is gebeurd, hoe jij je voelt en wat de impact daarvan is op je leven. Hierbij kan het bijvoorbeeld helpen om deze zaken te bespreken met anderen, gebeurtenissen op te schrijven en foto’s te bekijken. Daarbij is het de bedoeling om de gevoelens en emoties die daarbij naar boven komen niet weg te drukken, maar te ervaren en te doorleven. Deze emoties en gevoelens ‘mogen’ er zijn. Daarbij kan het helpen om aan het einde van dit proces een bepaald ritueel te doen om zaken gevoelsmatig af te sluiten.   
Daarmee betekent loslaten of afsluiten overigens niet dat je het kwijt bent: moeilijke gebeurtenissen zal je nooit vergeten en zullen altijd een deel uitmaken van je leven. Door emoties en gevoelens echter niet steeds ‘weg te duwen’, maar juist ‘aan te gaan’ zal je gaan merken dat je hier minder last van hebt en dat deze een minder negatieve invloed zullen hebben op je leven. 

Heb je een vraag over leren loslaten of wil je reageren? Dat kan hieronder! (NB je mailadres wordt niet vermeld)

 

reageer op dit artikel




blogarchief