Nieuws over burn-out

woensdag 28 maart 2012 -

door Sandra van Scheijndel

Burn-out is een hot item, de afgelopen weken las ik er al 2 nieuwsartikelen over.
Het eerste artikel kopte met: Steeds meer werknemers last van burn-out!

Volgens dit artikel is het aantal gevallen van burn-out in 2011 met elf procent toegenomen. Gemiddeld verzuimde de werknemer met een burn-out 189 dagen, ruim een half jaar. Terwijl het verzuim in totaal juist daalde, bleek burn-out juist te stijgen. Een verklaring voor dit verschijnsel werd niet gegeven, en er werd ook niet over gespeculeerd. Interessant onderwerp voor mij als psycholoog om over na te denken.

In mijn praktijk zie ik bijna dagelijks mensen met burn-outklachten. Klachten als vermoeidheid, emotioneel en/of prikkelbaar zijn, slecht slapen en concentratieproblemen, staan dan op de voorgrond. De energiereserves zijn opgebruikt, de balans tussen inspanning en ontspanning is zoek. In (bijna) alle gevallen is er sprake van meerdere factoren die dit hebben veroorzaakt: een combinatie van omstandigheden in werk en privé, maar ook karaktereigenschappen en fysieke gezondheid. Je kunt dit zien als een optelsom: werk + privé + karakter + gezondheid = stress + klachten
Eigenlijk is het dus simpel te voorkomen: als het op 1 van de 4 gebieden niet zo goed gaat, moet je proberen te compenseren op een ander gebied. Dan kom je vanzelf weer in balans! Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan: wat doe je bijvoorbeeld als er zowel op je werk als in je privéleven allerlei nare dingen gebeuren? Hoe zorg je dat je dan op de rails blijft? 

Gelukkig is daar inmiddels ook onderzoek naar gedaan, het tweede artikel had als onderwerp: Sporten voorkomt burn-out en depressie

In een onderzoek dat 9 jaar heeft geduurd werden werknemers gevolgd, en er werd een duidelijk verband gevonden tussen gebrek aan beweging en klachten als burn-out en depressie. "Hoe meer werknemers bewogen, hoe kleiner de kans was dat ze psychische klachten kregen. Elke week 2,5 uur sporten bleek een positief effect te hebben op je zelfvertrouwen en je vermogen om te werken. Volgens de onderzoekers is minstens 4 uur per week bewegen ideaal: de werknemers die deze 4 uur haalden, vertoonden vrijwel geen tekenenen van mentale druk."

1 van de aanbevelingen aan werkgevers is om werknemers te stimuleren meer te sporten: door een eigen sportschool te openen op het werk, of door een sportschoolabonnement voor werknemers te bekostigen. Nu maar hopen dat er niet teveel werkgevers dit artikel lezen, anders kan ik mijn praktijk wel sluiten.... ;-)

 

Heb je een vraag over burn-out, of wil je persoonlijk reageren op het artikel? Stuur een mailtje!

Of vul hieronder een reactie in, die is dan terug te zien op de site.
 

 

reageer op dit artikel




blogarchief