Piekeren

woensdag 19 juni 2013 -

door Janneke Rienstra

Na een drukke dag eindelijk naar bed: lekker slapen en uitrusten. En dan opeens komen er allerlei gedachtes op en begin je over verschillende zaken na te denken. Het lijkt vervolgens of je hier niet meer mee kunt stoppen: je draait rondjes in je hoofd en je komt steeds weer uit bij hetzelfde punt.

Piekeren is een verschijnsel waar iedereen wel eens last van heeft. Wie heeft er niet een keer een slapeloze nacht gehad, waarin je alleen maar ligt te piekeren en te woelen? Je piekert voornamelijk over moeilijke dingen. Dit kunnen dingen zijn in de toekomst, maar ook over gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in het verleden. Je kan zelfs piekeren over het feit dat je piekert...

Piekeren over de toekomst gaat vaak samen met angst. Je bent bezorgd en vraagt je steeds af "wat als…?". Overmatig piekeren levert meestal niets op. Meestal leiden piekergedachten namelijk niet tot een oplossing. Het kost alleen maar tijd en energie. Verder is piekeren slecht voor je gezondheid, zo blijkt uit onderzoek van psycholoog Bart Verkuil. Dit komt omdat je lichaam geen onderscheid maakt tussen een echt stressvolle gebeurtenis en het denken aan een stressvolle gebeurtenis. Je stress-systeem blijft aan, wat op den duur tot lichamelijke problemen kan leiden zoals rug-, hoofd- en buikpijn.

Tips tegen piekeren:

  • Schrijf het van je af

Soms helpt het om piekergedachten op te schrijven, tegen het licht te houden, en na te gaan of er wellicht andere, minder angstige of sombere gedachten mogelijk zijn.

  • Zijn de gevaren reëel?

Probeer eens heel nuchter na te gaan of waar je bang voor bent, ook reëel is. Leer je piekergedachten te herkennen en ze te vervangen door iets anders.

  • Deel je zorgen

Blijf niet in je eentje piekeren, maar check in je omgeving of anderen met dezelfde angst kampen en wat anderen van je zorgen vinden. Dit kan je helpen je eigen zorgen in een ander kader te plaatsen en te relativeren.

  • Blijf in het 'nu'

Gepieker heeft meestal betrekking op iets dat in de toekomst kan gaan gebeuren. Maar je leeft nu. Probeer je gedachten te stoppen en terug te gaan naar het heden. Dat doe je door je te concentreren op wat er om je heen gebeurt. Wat zie je, hoor je en voel je?

  • Ontspan

Een ontspannings- of meditatieoefening kan goed helpen om het piekeren te doorbreken. 

Voor meer informatie, tips en een oefenprogramma om minder te piekeren: klik op deze link

Heb je een vraag over piekeren of wil je reageren? Dat kan hieronder! Je kunt natuurlijk ook een mailtje sturen.

Eerdere blogs lezen? Klik hier

reageer op dit artikel




blogarchief