Rust creëren

maandag 08 april 2019 -

- door Hanan Haddouch

afbeelding van Arek Socha via Pixabay

Hoe kun je meer rust in je week creëren, zodat je niet opgebrand je weekend ingaat? Er zijn veel verschillende manieren om te zorgen voor meer ontspanning doordeweeks, waaronder regelmatig sporten. Maar niet iedereen is fan van een sportschool (of sportclub), en het geeft ook niet altijd voor iedereen voldoende ontspanning. Los van het beter plannen van het werk, wil ik hierbij een aantal praktische tips delen die je ook kunt uitproberen:

1) Start op een ontspannen manier je dag. Spring niet vanuit je bed direct in versnelling 5 om op tijd aan te kunnen komen op werk. Probeer voor jezelf te bedenken wat je extra ontspanning kan geven op een vroege ochtend. Ik vind het voor mezelf bijvoorbeeld fijn om muziek op te zetten tijdens het maken van mijn ontbijt.

2) Beweeg meer op je werk of onderweg van/naar je werk. Kies bijvoorbeeld voor de fiets als vervoermiddel of wandel een stuk onderweg naar huis of in je pauze.

3) Verander de setting. Probeer de sleur of de drukte van je werkdag ook te doorbreken door af en toe letterlijk uit de omgeving te stappen. Probeer tijdens je pauze eens ergens anders te lunchen dan achter je beeldscherm of neem je koffie, smoothie of thee mee naar buiten voor een time-out (kan ook tijdens het wandelen!).

4) Doorbreek vaste patronen. Rijd je bijvoorbeeld iedere dag via dezelfde route (ongeacht je transportmiddel), probeer dan eens op de weg terug andere routes om naar huis te komen. Probeer hierbij mindful te zijn en naar de omgeving te kijken. Welke nieuwe dingen zijn je opgevallen toen je onderweg was?

5) Bedenk iets om naar uit te kijken op de korte termijn én de lange termijn. Dit kan je ook erg helpen bij het “overleven” van je weken of maanden. Het gaat dus niet alleen over je volgende vakantie, maar ook om deze week. Mensen plannen vaak leuke dingen in het weekend om naar uit te kijken, maar het is ook belangrijk om uit te kunnen kijken naar iets in het midden van je week (anders duurt 5 dagen wel héél erg lang).

6) Blokkeer tijdblokken in je agenda voor jezelf en communiceer dit. Blokkeer bijvoorbeeld ieder dinsdagavond = ‘me-time’, waarin er geen ruimte is voor andere (sociale) verplichtingen, behalve de verplichting dat je iets doet voor jezelf waar je behoefte aan hebt. Zorg hierbij wel voor variatie en wees hierbij bewust van je energielevel.

7) Vergroot je energiegevers en geef daar aandacht aan. Probeer meer ruimte te maken voor je energiegevers, laat je niet in beslag nemen door ‘moetjes’ en ‘verplichte nummers’.

Vind je het moeilijk om meer rust te creëren in je eigen leven en wil je daar meer begeleiding bij? Bij SP3 kunnen we daarmee helpen met gesprekken of een mindfulnesstraining! Neem contact op als je een afspraak wilt plannen.

blogarchief