Veranderen

donderdag 03 oktober 2019 -

door Sylvia Buschgens

Pas geleden was ik op een studiedag die ging over motivatie en intentie bij veranderen. Hamvraag was hoe een verandering eigen te maken, er een nieuwe gewoonte van te maken? Interessante vraag want het blijkt steeds maar weer dat wij mensen gemakkelijk terug vallen in oude gewoontes.
Wat helpt je om te blijven doen waarvan je hebt ontdekt dat dit bij je past? Je energie oplevert, een goed gevoel geeft, een goede gezondheid?
Zelf ben ik steeds van plan om minstens een half uur voordat mijn kinderen wakker worden, op te staan. Ik wil dan even een kop thee voor mezelf zetten, een meditatie doen of gewoon een lekkere douche nemen voor mijn dag begint. Ik wil het wel, maar ik doe het niet altijd. Toch is het me een aantal maanden gelukt om dit te doen. Twee of drie maanden. Daar ben ik nog trots op!
Mijn motivatie was dat ik mijzelf in de ochtend geen leuke moeder vond. Haast haalt het slechtste in mij naar boven. Ongeduld tiert welig en de neiging tot perfectionisme groeit.
Mijn intentie: Ik wilde rust en ruimte in de ochtend. Even aankomen in de dag na een nacht slapen. Een soepeler overgang maken. Zodat ik in die rust en ruimte mezelf kan blijven herinneren aan wat ik belangrijk vind: een vriendelijke en respectvolle omgang met zowel mezelf als de mensen van wie ik hou.
Dus ik ben weer opnieuw begonnen met vroeg op te staan. En dan lukt het weer een aantal dagen niet. Ik probeer mild te zijn. Oordelen die komen zie ik als gedachten en ik laat ze zo goed als ik kan los. Ik ken deze en bedenk hoe ik een goede vriendin zou toespreken die een tuimeling maakt. Vriendelijk.. en ik steek mijzelf weer de hand toe.

In een moment van stilte zoek ik in mijzelf naar wat ik nodig heb, wat ik mijzelf gun. Ik begin gewoon weer opnieuw. Met de ervaring die ik eerder heb opgedaan en die mij zo goed beviel in mijn herinnering, gun ik mijzelf dat moment van ruimte in de ochtend. Het zal soms makkelijk gaan en soms niet. Dat weet ik. Niets menselijks is ons vreemd.
En op een dag merk ik misschien dat een oude gewoonte heeft plaats gemaakt voor een nieuwe :-)

Mij helpt mindfulness en zelfcompassie; op specifieke wijze aandacht brengen bij wat er nu is zonder deze ervaring te veroordelen. Er is steeds weer dit moment.. en dan weer een volgend  moment en weer een moment.. Je kan steeds opnieuw beginnen. Geduld met jezelf, vertrouwen, acceptatie en begrip zijn helpend. 
 

blogarchief